Rennebu barne- og ungdomsskole
469 01 370
Myrveien 3
7391 Rennebu
Kontaktinformasjon administrasjon
Rektor
Rennebu barne- og ungdomsskole
Avdeling for integrering og kvalifisering
Gerd Staverløkk
gerd.staverlokk@rennebu.kommune.no
918 96 042
Avdelingsleder 1-7
Oddveig Uv Værnes
oddveig.vernes@rennebu.kommune.no
917 39 162
Avdelingsleder 8-10
Tove Bruholt
tove.bruholt@rennebu.kommune.no
72 42 81 84 / 992 68 365
Rådgiver
Anne Marit Gunnes
anne.gunnes@rennebu.kommune.no
907 90 502
Sekretær
Britt Smeplass
britt.smeplass@rennebu.kommune.no
907 84 068
Leder SFO
Ragni Rogogjerd
ragni.rogogjerd@rennebu.kommune.no
482 74 720
Introduksjonsprogrammet fagleder
Ruth Kvam Grøtte
ruth.grotte@rennebu.kommune.no
977 90 909
Om skolen
Rennebu barne- og ungdomsskole er en 1-10 skole med sentral plassering i Berkåk sentrum. Skolen ligger ved siden av Rennebuhallen, og har et stort og fint uteområde.
Skolen er organisert i småskoletrinn (1.-4.), mellomtrinn (5.-7.) og ungdomstrinn (8.-10.trinn). I tillegg har skolen et eget team som jobber med flerspråklig opplæring.
Skolen har 1:1 iPad for barnetrinnet og 1:1 PC for ungdomstrinnet.
Digital satsning
Høsten 2017 ble det i samarbeid med IKT-kontoret sett på muligheter for å satse mer digitalt i skolen i Rennebu. Gjennom faglige diskusjoner, tilbud, økonomisk ramme og fond ble det til slutt landet på at skolen investerte i iPad til elever på barnetrinnet og alle ansatte.
Hvordan lykkes med digital praksisendring
For å lykkes med en digital praksisendring ble det bestilt, og igangsatt, en kursrekke gjennom RIKT. Den tar for seg pedagogisk bruk av digitale verktøy for økt læring og vurdering for læring. Å gjennomføre en kursrekke har vært en suksessfaktor i den digitale satsinga. Gjennom god kursing av både ansatte og elever har vi et verktøy vi er godt i gang med å bruke pedagogisk hensiktsmessig. Lærerne har hatt en kursrekke på 6 dager, mens elevene har hatt tre dager. I hverdagen ser vi tydelig at dette arbeidet setter spor og gir endring og motivasjon hos elevene.
Samarbeidsskole med RIKT
Rennebu barne- og ungdomsskole er samarbeidsskole med RIKT og arrangerte bl.a. i mars 2018 «Nabobesøk» hvor de omkringliggende kommunene ble invitert til å komme og se hva vi var i gang med, hvordan vi jobber, og hvordan lærere og elever ser på sitt nye arbeidsverktøy. Det var en suksessdag med presentasjoner og klasseromsbesøk.
Motivasjon
Gjennom kursing av ansatte skaffer vi oss god kompetanse på «læringsapper» og digitale arenaer som er svært hensiktsmessige og nyttige i den praktiske hverdagen. Elevene møter lærere som tør å prøve, som utfordrer seg selv og som utfordrer elevene på andre måter – det gir stor grad av motivasjon. Vi opplever også at en stor grad av elevene opplever en ny form for mestring, de forbedrer sin arbeidskapasitet og opplever en sterkere grad av tilpasning og differensiering.
Showbie og Zokrates
Elevene på ungdomstrinnet har PC 1:1, og høsten 2018 startet vi opp med ny digital læringsplattform – Zokrates - og nye digitale læringsarenaer i tråd med barnetrinnets oppstart. Det betyr en helhetlig digital satsing for Rennebuskolen som gir løsninger inn i framtid, hvor vi er aktive og setter dagsorden og hvor vi er med i den nasjonale førende utviklingen.
Høsten 2018 har vi iverksatt nye læringsplattformer: for barnetrinnet Showbie, og for ungdomstrinnet Zokrates. Det har vært opplæring for foresatte på foreldremøtene, og vi går nå inn som en mer papirløs skole.
Skyting for mestring
Prosjektet Skyting for mestring var et samarbeid mellom Rennebu Skytterlag og Rennebu kommune. Målet med prosjektet var å bruke en rekke positive sider ved skytesporten som nøkkel til at flere elever i skolen skal kunne oppleve mestring. Gjennom økt mestringsfølelse vil man kunne få ringvirkninger som økt motivasjon og bedre selvfølelse.
Suksessfaktorer
Reglene og rutinene på en skytebane fører til forutsigbarhet og tydelige rammer, det er ingen forhandlingsmuligheter så alle må innrette seg etter gitt instruks. At skuddet anvises elektronisk gir en umiddelbar tilbakemelding på utførelsen av et skudd. Det er ingen tvil om at umiddelbare tilbakemeldinger påvirker motivasjonen til elevene i positiv retning. Da kan man gå løs på en tilsvarende oppgave i neste skudd, enten for å gjenta en suksess eller korrigere gjennomføringa for å oppnå et enda bedre resultat. Skyting er en individuell idrett der man oppnår stadig forbedringer gjennom øving av egen teknikk, samtidig er skyting en idrett med et stort sosialt fellesskap, i alderen fra 9-99 år.
Gjennomføring
Elevene som deltok i prosjektet var på skytebanen en time i uka. I starten var det sikkerhet og regler som var i fokus. Elevene lærer seg riktig og god våpenhåndtering. Etter hvert ble det mer fokus på det skytetekniske,som sikting, avtrekk og skytestilling. Når elevene begynte å få kontroll på det tekniske kunne man gi dem teknikker for avspenning, fokus, konsentrasjon, indre dialog og visualisering. Alt dette skjedde i en 1:1 situasjon mellom elev og instruktør. Videre var det viktig med oppfølging inn i skolehverdagen slik at opplevelsene og teknikkene overføres og kan nyttes i andre situasjoner.
Forskningsresultatene i korte trekk
Både den kvalitative og den kvantitative forskninga viser resultater som gjør at NTNU konkluderer svært positivt. Elevene har utbytte av å være med på skyting for mestring. Elevene blir roligere og klarer å konsentrere seg, de gleder seg til skyteøktene og de opplever mestring. Det er også tydelig at de har stort utbytte av det sosiale samholdet i gruppa.
Elevene opplever ikke at de merker så stor forskjell i skolehverdagen, men testene og spørreskjemaene viser at det er endringer. Det trengs nok lenger tid for å overføre teknikker til skolehverdagen og fritid. Kanskje kommer effekten litt etter litt? Vi har også litt å gå på for å få til overføringa på en bedre måte.
Veien videre
Prosjektet og forskninga har vakt oppsikt og skapt interesse over hele landet. Det frivillige skyttervesen jobber videre for å støtte landets skytterlag slik at de kan komme i gang med tilsvarende eller lignende prosjekter flere steder i landet. NTNU ønsker å forske videre på prosjektet og det søkes om doktorgradsstipendiat. Lokalt viderefører vi skyting for mestring, både som alternativ opplæringsarena og som en del av valgfag «Fysisk aktivitet og helse».