Skal være retningsgivende for organisering av virksomheten, for utvikling av bedriftskulturen og for all virksomhetsplanlegging.
Åpenhet
Den enkelte skal medvirke til åpenhet og samhandling, slik at dette preger virksomheten. Den enkelte skal bidra til intern og ekstern informasjonsflyt. Det skal legges til rette for en åpen bedriftskultur, slik at ulike syn blir hørt og vurdert, med respekt.
Redelighet
Den enkelte skal opptre redelig. Det vil si å opptre åpent, ærlig og rettskaffent i møte med brukere, befolkning, samarbeidspartnere og kolleger. Den enkelte har ansvar for å opplyse om egen habilitet. Personlige fordeler skal unngås. Redelighet er en forutsetning for tillit og godt omdømme.
Ærlighet
Den enkelte skal være ærlig og tydelig på egne synspunkter, og si ifra om kritikkverdige forhold til den det gjelder eller varsle noen som kan gjøre noe med det. Den enkelte skal ta ansvar for egne handlinger, og at de er i samsvar med kommunens nøkkelverdier og etiske retningslinjer.
Lojalitet
Den enkelte skal overholde gjeldende lover, forskrifter og reglement,og forholde seg lojalt til vedtak og avgjørelser. Den enkelte skal være seg bevisst at de danner grunnlag for befolkningens tillit og holdning til kommunen.Kommunens eiendom og utstyr skal forvaltes på en god måte.
Respekt
Den enkelte skal møte brukere, samarbeidspartnere, kolleger ogøvrig befolkning med vennlighet,respekt, omtanke og raushet. Ulike synspunkter skal bli hørt og vurdert, med respekt. Saksopplysninger skal behandlesetter offentlighetsloven, og den lovpålagte taushetsplikten skal overholdes.