Kommunens ansvarsområder
En av kommunens viktigste oppgaver er å sørge for rent og trygt vann til innbyggerne samt forsvarlig rensing av avløpsvann. For å sikre dette må rør og anlegg vedlikeholdes og oppgraderes.
Mediene har varslet prissjokk i flere kommuner på vann- og avløpsgebyr de siste årene. Nå kommer økningene i Rennebu kommune også og flere kommuner vil måtte komme etter de neste årene.
Frem til nå har Rennebu hatt svært lave avgifter på vann og avløp sammenlignet med kommuner i hele regionen. Årsaken til dette er at våre anlegg har holdt seg, men det er gjort få investeringer over flere tiår.
Gjennom alle disse årene har det kommet nye krav og skjerpelser fra både Mattilsynet og Statsforvalteren vi må følge opp. Dette kombinert med etterslep på vedlikehold krever store investeringer. Her ser du hvilke:
- Nytt avløpsrenseanlegg i Berkåksmoen for å sikre sikker behandling av avløpsvannet.
- Nye høydebasseng ved flere av våre vannverk med økt sikkerhet for rent drikkevann.
- Oppgradering av av rensetrinnene ved flere vannverk, altså flere prosesser før vannet kommer i springen.
- Bytte og forsterke ledningsnettet for både vann og avløp.
- Innstallerer nye løsninger for kontinuerlig tilsyn og vedlikehold ved 6 vannverk og 9 avløpsanlegg.
Derfor må innbyggerne betale
Alle landets kommuner er lovpålagt å levere vann- og avløpstjenester etter selvkostprinsippet. Det betyr at du som bruker tjenestene kun skal betale det drift og vedlikehold av disse tjenestene faktisk koster. Kommunen kan ikke tjene penger på, eller gå i overskudd på vann- og avløpstjenestene. Vann- og avløpstjenestene dekkes kun av gebyrer og er ikke en del av kommunebudsjettet.
Kommunestyret vedtar gebyrene
Hvert år skal kommunestyret vedta størrelsen på selvkostgebyrene. Dette må de gjøre for å sikre at inntektene fra disse gebyrene ikke dekker mer enn kostnadene. Kostnadene øker når kommunen får nye krav til sine anlegg som krever store investeringer og vedlikehold.
For de fleste lønner det seg med vannmåler
Hva akkurat du må betale avgjøres av om du installert vannmåler eller ikke. Hvis du ikke har vannmåler blir det gjort en beregning av hvor mye du bruker utifra hvor stort hus eller hvor stor leilighet du bor i. Har du vannmåler betaler du for akkurat så mye vann som du faktisk bruker. For de fleste vil det lønne seg å installere vannmåler.
Vurderer du å installere vannmåler?
1. Ta kontakt med teknisk drift i Rennebu kommune om du ønsker å vite mer om vannmåler eller få installert vannmåler hjemme hos deg, tlf. 947 86 930
2. Skjema for installasjon/utskifting av vannmåler
3. Rennebu kommune har inngått avtale med rørlegger som vil komme til deg og installere vannmåleren. Det er huseier som betaler for innstallasjon, deretter en årlig leie av vannmåler. Se regneeksempel lengre ned.
4. Dersom du har et normalt forbruk vil det som regel lønne seg å måle forbruket. Eks. En person bruker i gjennomsnitt ca 60 m3 i året, 1 m3 tilsvarer 1000liter.
Gode sparetips!
- Monter sparedusj på badet
- Vær kjapp i dusjen - steng vannet når du bruker sjampo eller såpe
- Vask fulle maskiner når du bruker vaksemaskin eller oppvaskmaskin
- Sjekk at ikke vannkraner drypper
- Sjekk at toalettet ikke lekker
- Sjekk at det ikke renner vann fra sikkerhetsventilen på varmtvannsberedere
- Bruk høytrykkspyler ved vask av bil, ikke hageslange
Visste du: En familie på 4 bruker i gjennomsnitt ca 550 liter vann pr døgn, en hagespreder som står på i 3-4 timer bruker ca 3.000 liter vann eller likemye som 22 personer bruker på et døgn.
Dette betaler du for
- Tilkoblingsavgift:
Ved tilkobling til kommunalt vann og avløp kreves tilkoblingsavgift. Dette er et engangsgebyr og betales etter fastsatte kategorier i gebyrregulativet.
Årsgebyr for vannforsyning og avløpshåndtering er todelt: - Abbonementsgebyr:
Dette er et fastsatt årlig gebyr for kommunens vann- og avløpstjenester.
For bolig/fritidseiendom er det fastpris pr boenhet. For 2024: 3.291 inkl mva. for vann, 4.708 kr inkl. mva for avløp.
For næringseiendom/kombinasjonseiendom er det krav om vannmåler, her varierer gebyret innen ulike kategorier etter vannforbruk - Forbruksgebyr:
Altså hvor mye vann du faktisk bruker(vannmåler) eller beregnet ift størrelsen på din boenhet(bruksareal). 35,09 kr/m3 inkl. mva. for vann, 45,46 kr/m3 inkl. mva for avløpsvann. - Vannmålerleie:
Vannmåleren eies av kommunen, selv om den står i ditt hus. Vannmålerleien for 2024 er 1000 kr inkl. mva.
Alle vannmålere skal avleses en gang hvert år innen 30. desember. Målerstand skal sendes til kommunen elektronisk eller som brevpost. Fra 2023 har kommunen gått over til digitale vannmålere, og disse har kommunen selv automatisk avlesning på. Målet er at alle skal over på digitale vannmålere etter hvert.
Visste du? Med digital vannmåler kan vi oppdage om du har lekkasjer hjemme hos deg før du finner det ut selv. Da går alarmen hos oss og vi tar kontakt med deg og skadene kan begrenses.
Fra 1.1.2024 skal alle nye boliger og fritidsboliger som er tilknyttet kommunalt vann og avløp installere vannmåler. For næringsbygg/kombinasjonseiendom er det allerede pålagt med vannmåler.
Eksempel på din kostnad
Abonnementsgebyr + forbruksgebyr + målerleie = gebyr
Så mye må du betale for vann og avløp pr. år, regneeksempel inkl. mva:
- Bolig med vannmåler(eksempel med målt forbruk på 120 m3):
Vann: 3.291 kr + (120m3 x 35,09 kr/m3) + 1.000 kr = 8.501,80 kr
Avløp: 4.708 + (120m3 x 45,46 kr/m3) = 10.163,20 kr - Bolig uten vannmåler(boligens areal er 180m2, forbruk beregnes da til 220m3)
Vann: 3.291 kr + (220m3 x 35,09 kr/m3) = 11.010,80 kr
Avløp: 4.708 + (220m3 x 45,46 kr/m3) = 14.709,20 kr - Nærings- og kombinasjonseiendommer (2.000m3 )
Vann: (3.291 kr x 6) + (2000m3 x 35,09 kr/m3) + 1000 kr = 90.926 kr
Avløp: (4.708 x 6) + (2000m3 x 45,46 kr/m3) = 119.168 kr
Test gjerne ut vannmålerkalkulatoren, da kan du gjøre beregninger tilpasset akkurat din husstand:
Feiing
Feiing og tilsyn med fyringsanlegg, som brukes til oppvarming av byggverk, er en lovpålagt oppgave jf. Brann- og eksplosjonsvernloven §11. I Rennebu Kommune følges dette opp av brannvesenet, Trøndelag brann- og redningstjeneste (TBRT). De er ansvarlig for at dette blir utført, mens det er kommunen som fakturerer.
Krav om feiing og tilsyn med fyringsanlegg også i fritidsboliger trådte i kraft da Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) kom med ny forskrift om brannforebygging 01.01.2016. Da dette er en ny tjeneste med mangel på historikk om fyringsanlegget, har feiertjenesten (TBRT) satt opp et ressursbehov som tilsier et besøk hvert 4. år. Hyppigheten kan endres etter at feier har vært på befaring. Feiegebyrene fordeles på faktureringsterminene du har valgt, avhengig av størrelsen. Du betaler årlig gebyr selv om du ikke får besøk hvert år, istedenfor å bli belastet for hele kostnaden det året som besøket finner sted.
Slam og renovasjon
Det er ReMidt IKS som har ansvar for alle renovasjonstjenester, inkludert slamtømming i Rennebu kommune. Ved spørsmål/ priser se ReMidt IKS sin hjemmeside https://www.remidt.no eller ring tlf. 72 48 37 00.
Selvkostprinsippet
Selvkostprinsipp – vann, avløp og feiing
Avgiften for både vann, avløp og feiing beregnes ut fra Selvkostprinsippet. Selvkostprinsippet innebærer at våre inntekter fra kommunale avgifter, ikke skal overstige kostnadene ved å produsere tjenesten. For å utjevne variasjonen i størrelsen på gebyrene, har kommunen maksimum fem år på å få disse i balanse. Når vi foretar store investeringer, vil gebyrene øke.
Tekniske tjenester vann og avløp
Gebyrsatser 2024
Her kan du se en sammenstilling av gebyrer for vann, avløp og feiing.